Even voorstellen: Ria Varkevisser, de maakster van de beide Pippa-quilts. Het idee hiervoor is ontleend aan de quilt “Stapels” uit het boek ‘De kleurrijke quilts van Tula Pink’. Ria heeft dit zonder patroon en naar eigen inzicht gemaakt. 

- Ria, hoe ben je met quilten begonnen en wat voor type quilter ben jij?

Ik was altijd al dol op stoffen. Tien jaar geleden ben ik begonnen met een basiscursus quilten bij Joop Smits. Daarna ben ik al snel met de naaimachine verder gegaan. Ik vind het leuk om allerlei nieuwe technieken uit te proberen en er mijn eigen draai aan te geven. Ik werk niet volgens een vaststaand patroon, maar wil een beetje kunnen ‘rommelen’ en puzzelen. Het liefste ga ik uit van een berg stofjes en ga dan uitzoeken wat ik er mee kan. Moderne stoffen spreken mij het meest aan. Vanuit mijn gevoel voor kleuren maak ik allerlei combinaties. Verder besteed ik veel aandacht aan de afwerking, het moet netjes zijn, aan de voor- en achterkant. Ik heb moeite met onafgewerkte stoffen, daarom is echt vrij quilten ook niets voor mij.

- Waar ben je nu mee bezig en wat zijn je plannen?

Ik borduur mandala’s, die ik in quilts wil gaan integreren. Verder ben ik bezig met de afwerking van mijn inzending voor de volgende OEQC, met het thema “Oude Meesters”. Ik hoop dat mijn werkstuk straks in oktober in Veldhoven te zien is. Ook zal ik op uitnodiging van artquilter Hilde van Schaardenburg in haar stand op de OEQC een techniek demonstreren, mijn eigen versie gebaseerd op het boek Plooien en Reliefs van Jannie Rayment. En tussendoor maak ik allerlei kleinere werkstukken waarvan de opbrengst ten goede komt aan het project Pro Atalaya van de kerk. Daarmee worden landbouwstudenten in Panama ondersteund, die door deze opleiding een beter bestaan voor hun familie en dorp op kunnen bouwen. De meeste quilts die ik maak geef ik weg. Ik maak graag iets speciaal op maat of voor een bijzondere gelegenheid. Ook dat is steeds weer een mooie puzzel!

Ria heeft in 2012 een derde prijs gewonnen met een inzending voor de Open European Quilt Championships. (OEQC). Zij combineert het quilten met vrijwilligerswerk. Ze zet zich in voor kerkelijke projecten en ze is daarnaast actief in het ‘Maatjesproject’ in Hilversum.

Ook haar mooie grote tuin kost de nodige tijd. “Maar ik hoef niet te koken. Iedere dag maakt mijn partner Chris een heerlijke maaltijd voor me klaar.”