Ria Varkevisser, Trompe l'oeuil

Inspiratie: Trompe l’oeuil (1665) van Cornelis Norbertus Gysbrechts (ca.1630- ca. 1684), te zien in het Museum voor Schone Kunsten, Gent.
Titel van de quilt: Trompe l’oeuil.

 

 

Toen het thema “Oude Meesters” bekend werd was Ria’s eerste reactie: “Hoofdpijn!” Het was echt puzzelen wat te doen om hier invulling aan te geven. Eerst dacht ze aan het Meisje met de Parel van Vermeer. Het ontbrak echter aan de goede stofjes. Ze overwoog het thema te laten zitten en voor een neutrale inzending te gaan. Toch liet het haar niet los en zo kwam ze al zoekend op internet  bij de afbeelding van de Trompe l’oeuil van Gybrechts, die haar trof: “Nooit gedacht dat ze in die tijd al een prikbord hadden!”

Ze heeft dit schilderij nagemaakt in stof, voor ieder detail een eigen invulling gezocht en gevonden. Een juten lap als achtergrond, een stel mooie koperen knopen die ze nog had voor de ‘punaises’. Een leuke vondst is dat de briefjes op haar ‘prikbord’ een hele tijdsperiode bestrijken: zo zijn er afbeeldingen te zien van een kerkelijk muziekboekje van rond 1800, een handgeschreven briefje van haar zoon als kleine jongen, een geboortekaartje daterend van dit jaar.


Het gedrapeerde gordijn dat het prikbord half verhult was een ware uitdaging. “Dit is de derde versie. Het was te dik of het hing te los, en het ontbrak aan schaduwwerking in de stof.” Uiteindelijk is ze gaan schilderen op de stof, iets wat ze nooit eerder had gedaan en beslist lef vergde. “Het is wel precies goed geworden nu. Je ziet onderaan hoe het doek oplicht.”


Ria is trots dat ze het werkstuk niet in een hoek heeft gegooid, maar heeft doorgezet. Ze is ook trots op het resultaat. Maar ze houdt het niet vast en is in gedachten alweer bij een volgend werkstuk. “Ik ga een aboriginal schilderij omzetten in een quilt. Weer iets heel anders dus!”