Marjo Stoeckart - van den Bor, Holbeinsteek

Inspiratie: Hans Holbein de Jonge (1497-1543), Portret van koningin Jane Seymour (1537), te zien in het Mauritshuis in Den Haag.
Titel van de quilt: Holbeinsteek

“Mijn eerste reactie bij het thema “Oude Meesters” was niet direct positief. Ik dacht toen: als dat maar geen 10 nagemaakte Nachtwachten oplevert. Ik vond het thema beperkend, weinig open.” herinnert Marjo zich.
Haar eigen invulling ervan was letterlijk dichtbij huis. Tijdens haar opleiding heeft ze een pop met een historisch kostuum moeten maken en dat maakte zij naar het schilderij van koningin Jane Seymour door Hans Holbein. Daarover was ze zo enthousiast dat ze er direct ook een mannelijke pop bij maakte. “Jane Seymour” staat nu al sinds 1978 samen met “Hendrik de VIIIe” bij haar op de schoorsteenmantel. Alles wat met Engeland en de Tudorperiode te maken heeft interesseert haar. Zo is zij voor haar inspiratie terug gegaan naar het werk van deze schilder, Hans Holbein.
“Het aparte borduurwerk in dit schilderij heb ik centraal gesteld in mijn quilt. Het is zogenaamd zwartwerk. Dat is door de schilder zo prachtig en precies weergegeven, dat deze borduursteek overal naar hem is genoemd en de Holbeinsteek is gaan heten. Kijk maar eens naar het schilderijtje, je ziet elk draadje.”
 Bij de weergave van de handen en het gezicht was dat juist niet de bedoeling. “In die tijd werd de huidstructuur weggewerkt tot iets wat zo glad en egaal mogelijk moest lijken.” Marjo heeft er daarom voor gekozen de handen in de quilt weer te geven met opgevulde latexhandschoenen. De quilt is opgebouwd uit allemaal losse delen. “Ook dat komt overeen met de werkelijkheid van de kleding in die tijd. Het waren losse mouwen en panden, die bij het aankleden met speldjes aan elkaar werden bevestigd. Iets wat nu nog voorkomt in sommige klederdrachten.”
De prachtige rode stof is “een gordijnstof van namaakzijde voor 2 euro per meter die ik meanderend heb gequilt.”
De vorm van de quilt is bijzonder, het is geen vierkant of rechthoek. Ook is hij driedimsionaal, sommige delen zijn hoger of dikker dan andere. Het schilderijtje dat als voorbeeld heeft gediend is heel klein, slechts 26,3 bij 18,7 cm en hieruit is een deel genomen met nadruk op het borduurwerk van de manchetten. De quilt is 70 bij 90 cm en geeft dit detail meer dan levensgroot weer. Voor Marjo staat voorop dat zij zich voor dit thema niet heeft laten vangen in vaste vormen en maten en haar eigen weg is gegaan.