Corinne Zambeek - van Hasselt, Rijkdom in de 17e eeuw

Inspiratie: “De Magere Compagnie” (1633/37) van Frans Hals (1582/83-1666), te zien in het Rijksmuseum, Amsterdam.
Titel van de quilt: Rijkdom in de 17e eeuw.

Het onderwerp “Oude Meesters” associeert Corinne met sombere kleuren, vandaar dat het thema haar niet direct aansprak. “Ik houd van kleur, het moet leven, sprankelen”.
Bij een bezoek aan het Rijksmuseum trof haar de kleur van de sjerpen op dit schilderij. Toen ze nauwkeuriger keek viel haar op met hoeveel pronk en rijkdom deze mannen zich vertoonden, met zijde, kant en edelstenen. Ze koos een detail van het werk, de centrale figuur met de rode sjerp. Dat het toch een blauwe sjerp is geworden komt door de achtergrondlap, waar het rood niet goed bij uitkwam. Met deze lap, die zij zelf heeft geverfd in batiktechniek, om het craquelé van een oud schilderij te verbeelden, is zij van start gegaan. “Hiermee heb ik de sandwich gemaakt, en de mensfiguur hier op uit gezet. Dat viel niet mee. Het bleef lange tijd “een dooie vent”.”
Een langdurig en intensief proces volgde, van quilten met gekleurde garens, inkleuren, sjerp er op, sjerp er af, kant er op, kant er af en weer anders inkleuren, donkerder quilten en weer anders bevestigen. De sjerp was een verhaal op zich. Hiervoor gebruikte zij kunstzijde, en ook hier was het de vraag hoe dit tot leven kon worden gebracht. De oplossing bleek te liggen in het toevoegen van rode accenten voor de schaduwwerking. Ook voor het zwaard zijn rode ‘edelstenen’ toegepast.
Corinne vertelt dat het een heel gevecht was, waar ze veel van heeft geleerd. Niet zozeer qua naaitechnieken, ze kan lezen en schrijven met haar machine. “Maar het doorzetten met zo’n thema wat het niet echt voor me is, ik heb hiermee mijn eigen grenzen overschreden en daar heb ik een goed gevoel over”.